fbpx

Bewegen is vitaal

Dat weten we allemaal. Een rondje joggen of een uurtje in de sportschool en dan denken we dat we goed bezig zijn en de uren zitten die we dagelijks doen kunnen compenseren. Natuurlijk, elke vorm van beweging is beter dan niets. Maar bedenk eens hoeveel uur per dag we naast die sportieve uitspattingen zitten. Echt stilzitten. Onderuitgezakt op de bank, comfortabel achter het stuur, vastgekleefd op onze bureaustoel. De Nederlandse werkende populatie zit gemiddeld 7 uur per werkdag. En als we vrij zijn? Dan zitten we ook 85% van de tijd! Verontrustende cijfers, aangezien uit recent onderzoek blijkt dat langdurig zitten een risicofactor is voor onder andere vroegtijdig overlijden. Tijd om in actie te komen dus. Letterlijk. En áls je zit, kies dan een product van Spindl. Bewegend zitten. De oplossing.

Er is iets bijzonders aan de hand: het menselijk lichaam is ervoor gemaakt om constant in beweging te zijn, onze verre voorouders waren voortdurend fysiek actief om elke dag te overleven. In de afgelopen tientallen duizenden jaren is 95% van onze genen gelijk gebleven. En wat doen we in de huidige maatschappij? Zitten. Langdurig zitten is een groot onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Geen wonder. Het leven wordt ons immers steeds makkelijker gemaakt. We hoeven niet op te staan om naar de telefoon, de printer of de televisie te lopen. Alles ligt binnen handbereik. Ons eten is snel besteld. Onze auto’s brengen ons van A naar B. En B is dan vooral een plek waar we zitten om ons werk te doen. Het liefst achter een beeldscherm. Tegenwoordig doen 4 van de 5 westerse mensen werk vanachter hun computer. En dat voor urenlang onafgebroken. Niet vreemd. Ga maar eens rondwandelen; anderen denken al snel dat je niet aan het werk bent.

Gevolg is daarmee wel dat jaarlijks 1,2 miljoen mensen last van hun bewegingsgestel hebben en 60 duizend mensen zich ziek melden en dat kan natuurlijk nooit bevorderlijk zijn voor de productiviteit. Ons lichaam heeft nu eenmaal beweging nodig en moet om te functioneren geprikkeld worden. Niet alleen een paar keer per week in de fitnesszaal, maar elke 20 minuten. Gewoon even licht bewegen, kan al gezondheidswinst opleveren.

Wat gebeurt er dan als je lang zit?

Staatje sterfcijfersBovenbeenspieren, hamstrings en kuiten ontspannen zich, de spieractiviteit houdt op en de bloedcirculatie en stofwisseling vertragen. Tegelijkertijd vermindert het aantal calorieën dat je verbrandt, je lichaam gaat naar een opslagmodus om energie voor een volgende activiteit te besparen. Door een gebrek aan zuurstof raken je spieren vermoeid. Zelfs het zuurstofverbruik van de zenuwen neemt af en afvalstoffen bouwen zich op. De bloedsomloop bereikt de hersenen minder effectief met als resultaat: hoofdpijn, flauwte en een laag energieniveau. De wanden van de bloedvaten slijten, wat ontstekingsreacties veroorzaakt en waardoor cholesterol ophoopt.

Omdat spieren niet meer worden gebruikt, krimpen ze. En door een voortdurend slechte balans takelen de schijven in je rug af en krijg je last van je nek en schouders. Ten slotte stijgt je bloeddruk elk jaar waardoor het risico op diabetes en hart- en vaatziekten verhoogt. Geen wonder dat onderzoeksorganisatie TNO ons waarschuwt: langdurig zitten is een serieuze bedreiging voor de gezondheid.

Australisch onderzoek toont aan dat veel zitten verantwoordelijk is voor bijna 7 % van de sterfgevallen. Mensen die meer dan 11 uur per dag zitten, hebben een 40% hogere kans op overlijden in de daaropvolgende 3 jaar vergeleken met mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Daarnaast hangt langdurig zitten samen met een toename van 112% in het risico op type 2 diabetes en 147% in het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien zijn er aanwijzingen voor depressies, sommige vormen van kanker en klachten aan het bewegingsapparaat. Reden genoeg om meer in beweging te komen, zowel buiten als binnen werktijd.

 

Share
nh